piątek, 29 listopada 2013

CZYTELNIA BABIEGO LATA

Witam serdecznie!

Dzisiaj mam do zaproponowania coś specjalnego: książkę Józefa Tischnera " Historia filozofii po góralsku". Żeby się długo nie rozwodzić, zacytuję pierwsze zdania:
" Na pocątku wsędy byli górole, a dopiero pote porobiyli się Turcy i Zydzi. Górole byli tyz piyrsymi "filozofami". "Filozof" - to jest pedziane po grecku. Znacy tyle co: "mędrol". A to jest pedziane po grecku dlo niepoznaki. Niby, po co mo fto wiedzieć, jak było na pocątku? Ale Grecy to nie byli Grecy, ino górole, co udawali greka. Bo na pocątku nie było Greków, ino wsędy byli górole."
No i jak Wam podoba się taka filozofia? Bo mnie bardzo.
Pozdrawiam serdecznie i zajrzyjcie do tej książeczki, naprawdę warto!

3 komentarze:

  1. Antonia,
    Dzień wcześniej cytowałam ks.Jana Twardowskiego, dzisiaj przytoczę najcudniejszy chyba cytat ks.Józefa Tischnera, na temat prawdy o której tak powiedział:
    "Są trzy prowdy, świento prowda, tys prowda i g.... prowda".... (ten cyt.wisiał w naszym holu podczas balu charytatywnego - pamiętacie?) uwielbiam go. Pomijając filozoficzny podtekst cytatu - mnie urzekła językowa dosadność tej mądrości i szczerość wobec czytelnika którego bardzo szanował. Wiele mam wypisanych jego aforyzmów, sentencji i mądrości "użytecznych" jak sam o nich mawiał. Jedną z nich jest taka oto: przestańmy rozliczać świat, a zacznijmy siebie., prawda że prościej mówić już nie można? Cieszę się Antonia że polecasz tę książkę, to wspaniała lektura napisana przez bardzo mądrego człowieka, humorystę i wielkiego patriotę, tak ja go odbieram. Też polecam wszystkim i pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Majeczko! A ja się cieszę, że miłośników ks. Tischnera jest więcej, bo to wspaniały Człowiek i twórca. W polecanej książce jest całe mnóstwo prawd i mądrości życiowych, warto przeczytać. Serdeczności!

      Usuń
    2. Dopowiem tylko, że czytania J.Tischnera trzeba się nauczyć, trwa to dzień lub dwa, ale gdy się już wejdzie w tę gwarę, w ten klimat góralski i w jego niezwykle ciekawe myślenie - idzie dalej jak z płatka...
      Pozdrawiam.

      Usuń