poniedziałek, 29 lipca 2013

CZYTELNIA BABIEGO LATA

Witam serdecznie!
    Okres wakacyjnego wypoczynku na całego, lato w pełni, a mnie dopadło  słodkie lenistwo. Czytać książki, owszem czytam, ale z pisaniem to już gorzej. Dzisiaj postanowiłam się poprawić i napisać parę słów o tym, co czytam.
Od dłuższego czasu przymierzałam się do utworów Milana Kundery, czeskiego współczesnego powieściopisarza. Lubię czeską literaturę, z książkami Hrabala na czele, a Kundera jakoś nie wpadał mi w ręce, aż do teraz. Na pierwszy ogień wzięłam "Księgę śmiechu i zapomnienia", która wg Kundery ( cytuję za wydawcą) jest " powieścią w formie wariacji". Każda z jej siedmiu części obraca się wokół tych samych tematów, jakimi są: zapomnienie i pamięć, anioły, śmiech, litost, granica. Czas historyczny powieści: lata po inwazji rosyjskiej na Czechosłowację."
Kundera opisuje ludzkie losy wplątane w szarą, ówczesną rzeczywistość i nie jest to nic wesołego, ale należy o tym pamiętać. Myślę, że jeszcze nie raz spotkamy się w naszej czytelni z tym pisarzem.
Mam jeszcze do polecenia opowiadanie Isaaca Singera " Niewolnik", i jak pisze wydawca:
"to przejmująca historia miłości wykształconego Żyda, Jakuba, i oddanej mu chłopki, Wandy. Jakub staje przed różnymi dylematami: zmaga się ze sobą, z polską i żydowską społecznością, z Bogiem, którego pyta, dlaczego istnieje na świecie zło i niesprawiedliwość. Nieustannie doświadczany przez ludzi i przez Wszechmogącego, do końca życia nie traci ani wiary w Opatrzność, ani życzliwości dla świata."
Singer porusza problemy ogólnoludzkie, nie daje gotowych rozwiązań, ale  tematy do przemyślenia, a robi to po mistrzowsku. Świetna książka, wspaniała literatura.
Pozdrawiam serdecznie wszystkich czytelników, życzę udanych wakacji z dobrą książką. Zapraszam jak zwykle do naszej czytelni, na pewno macie dużo wakacyjnych wrażeń, którymi zechcecie się podzielić.


6 komentarzy:

  1. Witaj Antonia,
    Miło cię czytać, i to że trwasz na stanowisku - zauważam z wielkim podziwem. Ja relaksowałam się czas długi, ale w tzw międzyczasie przeczytałam pani Danusi Wałęsowej - jej zwykłe wspomnienia z niezwykłego życia. Nie umiem tego skomentować bo się nie da, ale też przeczytajcie proszę, bo bardzo warto. Szare kobiety przy sławnych mężach dla mnie są absolutnie Bohaterkami(przez wielkie i bardzo ozdobne B). Nic dodać...
    Pozdrawiam serdecznie.

    Moją "lipę" i "Laurkę dla przyjaciół" opatrzyłam fotkami - zobaczcie tylko proszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Majeczko! Cieszę się niezmiernie, że przeczytałaś Danusię Wałęsową, bo naprawdę warto. Niezwykła historia niezwykłej kobiety. Ściskam gorąco!

      Usuń
  2. Tosia,pozdrawiam.
    Mam książkę do oddania dla Ciebie,napisz gdzie i jak ?

    OdpowiedzUsuń
  3. Tosiu,pozdrawiam !Mój komputer się naprawił i nareszcie będę mogła zamieszczać komentarze.Witam Was na blogu.Buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu - jesteś kochana,
      witaj w gronie przyjaciół,
      Duża buźka na początek i pa pa.

      Usuń
    2. Witaj Basiu! To jest wiadomość dnia!!! Hura! Z niecirpliwością i ciekawością będę czekać i czytać Twoje wpisy.Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń