niedziela, 4 listopada 2012

CZYTELNIA BABIEGO LATA

Witam serdecznie!

Po chwilowej przerwie z powodu awarii komputera jestem w naszej czytelni z propozycją przeczytania ciekawych książek. Tym razem jest to książka Slobodana Selenića "Zabójstwo z premedytacją".
" Belgrad, rok 1992, Jelena, studentka szkoły teatralnej, z odnalezionych przypadkiem zapisków babki, również Jeleny, postanawia odtworzyć dzieje jej życia.
Tragiczna historia miłości, rozgrywająca się w pierwszych latach komunistycznego reżimu, znajduje odbicie we współczesności- na Bałkanach trwa kolejna wojna, a Jelena jest zakochana...
Selenić zręcznie splata poruszjące historie dwóch kobiet, znakomicie opisując grozę ludzkiej samotności i wojennego zamętu." ( Wydawca)
Klimat tej książki przypomina mi piękny film Kusturicy "Życie jest cudem".
Parę słów o pisarzu: Slobodan Selenić (1933-1995), wybitny serbski pisarz II poł. XX wieku, autor 6 powieści, licznych sztuk teatralnych, prof. Ak. Teatr. w Belgradzie.
Drugą książkę, którą chciałam polecić to Stefana Kisielewskiego "Abecadło Kisiela". Czyta się jak książkę telefoniczną, a jaka obsada!
O Kisielu Daniel Passent pisze:
"Jedyny naprawdę niezależny publicysta "Tygodnika Powszechnego", umiał się przeciwstawić komunistom, ale także własnej Redakcji, Solidarności, a nawet Kościołowi (choć rzadko). Nawet jeśli fauluje, to z wdziękiemj."
Zachęcam do lektury i komentarzy, oraz propozycji przeczytania różnych ciekawych książek
Pozdrawiam serdecznie!

4 komentarze:

  1. W tym tygodni wejdę do biblioteki.
    Tosia obiecuję,ale zacznę od czegoś lżejszego.
    Buziaczki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basia, trzymam Cię za słowo. A "Zabójstwo z premedytacją" chyba by Ci się podobało, główna bohaterka trochę przypominała mi Ciebie- swoją niezależnością. Życzę udanej lektury i miłego spędzenia czasu. Serdeczności!

      Usuń
  2. Witaj Antonia,
    nie znam Slobodana Selenić'a, ale zainteresowałaś mnie tym autorem więc gdy tylko znajdę okienko - sięgnę po którąś jego lekturę. Natomiast Abecadło Kisiela to dość kontrowersyjna rzecz, filtr mojej wrażliwości nie wszystką treść zaakceptował, i zgadzam się z taką opinią, że Kisiel ze zbyt dużą łatwością przedstawiał "własną prawdę" bo wtedy jest to jego prawda i ja nie muszę się z nią zawsze utożsamiać. Ale jest też autorem zmuszającym do myślenia każdego czytelnika i za to mu chwała...
    Dzięki Antonia że nas mobilizujesz (!),
    Miło było spotkać Ciebie dzisiaj, pozdrawiam serdecznie i pa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka Slobodana Selenić'a wpadła mi niechcąco w ręce, bo również nie znałam tego autora. Zaskoczył mnie oryginalnym potraktowaniem tak trudnego tematu i zwięzłym językiem. Jeśli spotkam coś jeszcze tego autora, to na pewno przeczytam. Co do Kisiela, to zgadzam się z Tobą w całości. Dzięki za dobre słowo. Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń