wtorek, 1 marca 2011

RYSZARD KAPUŚCIŃSKI c.d.

Witam kochane czytelniczki i nie tylko!
Długo przemyśliwałam, jak to zrobić, żeby w naszej czytelni zrobiło się jaśniej i przejrzyściej. Mam taką propozycję: posty tematyczne, które mogą dotyczyć książki, autora, problemu itp. Mamy już post "Żyć w rodzinie i przetrwać" z komentarzami. Ja w tej chwili jestem w "ciągu" Kapuścińskiego. Po "Hebanie" właśnie przeczytałam "Imperium" i wybieram się do biblioteki po następną pozycję. O "Hebanie" pisałam w poprzednim poście, ale chciałam dodać taką refleksję: przeczytanie tej książki pozwoliło mi lepiej zrozumieć to, co się w tej chwili tam dzieje i jakie jest skomplikowane.
"Imperium" - kojarzy się jednoznacznie: Rosja, Związek Radziecki. Może zacytuję autora: " Książka ta nie jest ani historią Rosji i byłego ZSRR, ani historią narodzin i upadku komunizmu w tym państwie, ani też podręcznym kompendium wiedzy o Imperium. Jest ona osobistą relacją z podróży, jakie odbyłem po wielkich obszarach tego kraju (czy raczej - tej części świata), starając się dotrzeć tam, gdzie mi pozwoliły czas, siły i możliwości."
Książka obejmuje czas od 1939 do 1993 roku, a działo się wiele. Kapuściński stara się być jak najbliżej wydarzeń, ludzi i spraw, które go dotykają, poruszają, bolą. A opisuje to wszystko z właściwą sobie swadą i talentem. Fascynująca lektura!
Basiu N. łakomym okiem spoglądam na "Wzgórza Toskanii" i podczytuję, że jest tego więcej. Może rozejrzyj się za resztą i ja także. Chyba warto. Będzie następny post. Pozdrawiam wszystkich sedecznie i życzę miłej lektury.

6 komentarzy:

  1. Bardzo rzetelna refleksja do tej lektury, napisana w zachęcający sposób i..z uczciwym komentarzem, dziękujemy za ten cenny i ciekawy post.

    OdpowiedzUsuń
  2. Majka, witam Cię serdecznie w naszej czytelni. Dla mnie jesteś nową postacią i bardzo się z tego cieszę. Dzięki za dobre słowo. Miło by było, jak byś napisała coś o swoich upodobaniach literackich i w ogóle co Cię interesuje, ciekawi. Pozdrawiam serdecznie i do miłego...

    OdpowiedzUsuń
  3. Tosia , ma się rozumieć.
    Będę się rozglądać.
    Ale ciekawska jesteś.
    Buziaczki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tosia, mówi Ci coś książka pt."Saszenka"
    Autor o francuskim nazwisku-chyba.
    Pisz jak coś wiesz.
    Buziaczki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie wiem nic na ten temat, tytuł nic mi nie mówi. Ale jak masz okazję i czas to przeczytaj i już będzie wszystko wiadomo. Toskanią jestem zachwycona. Do miłego...

    OdpowiedzUsuń
  6. No właśnie nie mam okazji.
    Grochola przeczytana.
    Powiedz jak i kiedy mogę Ci oddać.
    Buziaczki.

    OdpowiedzUsuń