poniedziałek, 15 kwietnia 2013

CZYTELNIA BABIEGO LATA

Witam serdecznie!
  Nareszcie zrobiło się trochę cieplej i powiało prawdziwą wiosną, aż chce się żyć i sięgać po nowe, ciekawe książki.
Dzisiaj chcę powiedzieć parę słów o książce Agaty Tuszyńskiej " Oskarżona: Wiera Gran". Jak pisze wydawca, jest to:
"Biografia żydowskiej śpiewaczki z warszawskiego getta, Wiery Gran,  nieznana do tej pory część historii Władysława Szpilmana, słynnego Pianisty z filmu Romana Polańskiego.
Agata Tuszyńska rozmawiała z Wierą Gran przez ostatnie lata jej życia. Narodziło się z ich spotkań przejmujące świadectwo, wstrząsająca historia życia zapomnianej gwiazdy..."
O istnieniu Wiery Gran i kim była, dowiedziałam się dopiero z książki, a była to podobno bardzo znana artystka, nie tylko przedwojenna. Dla Niej koszmar wojenny trwał do końca życia. Czy ktoś z nas o niej słyszał?
Nie jest to może lektura rozweselająca, ale bardzo ciekawa i pouczająca.
Pozdrawiam wiosennie i jak zwykle czekam w naszej czytelni na Wasze uwagi, komentarze i propozycje przeczytania ciekawych książek.

3 komentarze:

  1. Bardzo ładnie wyrwałaś nas "do tablicy"...
    nie wiem czy wypada się pochwalić, ale słyszałam...
    Wiera Gran (innych pseudo- też używała), pewnie mam gdzieś mocno zdartą płytę z jej tangiem Notturno, bo mój mąż był wielkim fanem jej piosenek. A kilka lat temu, tuż po jej śmierci (przed 2010) słyszałam na polskim kanale może TV Kultura(-) dość obszerny program nt oskarżeń jej o kolaborację, co jednak nie jest takie do końca pewne, ale ją "posądzono" i zgotowano dożywotnie piekło. Wydaje mi się że program ten oparty był właśnie o wywiady Tuszyńskiej, ale pewna nie jestem, nie pamiętam już szczegółów, ale był to bardzo mocny materiał...
    Antonia,
    fantastyczny materiał nam podajesz, ale szczerze mówiąc powiew wiosny nie wpływa na mnie zbyt mobilizująco, przepraszam. Pozdrawiam wszystkich serdecznie i pa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana Majeczko! Tak bardzo chciałam, żeby ktoś się znalazł, który słyszał śpiew Wiery Gran, i co za szczęście, to właśnie jesteś Ty! Dzięki Ci za to stokrotne.
      Martwisz mnie trochę z tą swoją słabą wiosenną mobilizacją.Majeczko, głowa do góry. Jutro będzie lepiej. Przytulam wiosennie i słonecznie!

      Usuń
  2. Drogie koleżanki,pomóżcie mi w poszukiwaniu książki pt."Zaślubiny patyków"Carroll Jonathan.
    Została pożyczona komuś,tylko nie pamiętam komu.
    Książka jest własnością Tosi i chciałabym Jej oddać.
    Proszę popatrzcie po swoich półkach.
    Tak mi głupio przed Tosią,że nie zadbałam o jej książkę.
    Buziaczki.

    OdpowiedzUsuń